آخرین مطالب سایت گناباد20
پروژه های شهرستان (پربازدید)

قلم‌های ما به جای پاک کن به تراش نیاز دارند!

قلم ها ديگر به پاك كن ندارند، متن اگر ايراد هم داشته باشد به نويسنده ضربه نمي زند و بيشتر از پاك كن ، تراش نياز است تا قلم ها تيز بماند و كند نشود.
 

نوشتن لذتی وصف نشدنی است که هر انسانی در دوره ای از زندگی مزه اش را چشیده است. وقتی روزی به نام قلم در تقویم ما ثبت شده ، فرصتی دست می دهد تا درباره قلم و نوشتن بیشتر حرف بزنیم.


به گزارش گناباد20، به همین مناسبت با احمد یوسفی مقدم رهني، نویسنده، فعال فرهنگی و خبرنگار در گناباد گفت و گو داشتیم که در ادامه خواهد آمد.

این نویسنده گنابادی در پاسخ به اولین سؤال در خصوص قلم زدن در دهه ۹۰ شمسی چه تفاوتی با گذشته پیدا کرده است، گفت: مهمترین ویژگی قلم در این سال ها هبوط آن از آسمان نخبه گرایی به زمین وسیع آدم های معمولی است. شما می توانیم انبوهی از قلم ها را ببینید که در حال نوشتن هستند، بدون آنکه درگیر گرامر زبان و عناصر زیباشناسی سخن باشند؛ حتی بدون آنکه نگران مخاطب باشند، می نویسند و می نویسند و از نوشتن خود لذت می برند.


وی در خصوص اینکه این تغییر چقدر می تواند مثبت باشد و چقدر منفی، افزود: جدای از نگاه ارزشی به این تغییر باید بگوییم اولین تاثیر آن این است که نویسندگی از حالت صنفی خارج می شود یعنی فرد می نویسند و خود را نویسنده حرفه ای نمی داند و اصولا دنبال یافتن همنوع خود هم نیست تا تشکل و گروهی تشکیل دهد و قلم ها در دوره جدید به شدت تنها و حتی بدون امضاء هستند.


قلم ها با سرعت می نویسند بدون آنکه ببینند چه گفته اند

یوسفی با بیان اینکه قلم ها به سوی نوعی آشفتگی و آنارشیسم حرکت می کنند و این شاید در دراز مدت بد باشد، تصریح کرد: این در کوتاه مدت بسیار خوب است، شما به وضعیتی که قلم در شبکه های اجتماعی دارد دقت کنید؛ مثلا در حوزه ادبیات ، هر روز ده ها و صدها جمله ادبی، مثل، جوک، تلنگر و شعر خلق می شود که به هیچ عنوان نمی توان خالق آن را پیدا کرد و اصلا خالقش علاقه ای ندارد دیده شود؛ لذا قلم ها با سرعت می نویسند و حتی بر نمی گردند ببینند چه گفته اند و چه تاثیری گذاشته اند.


این نوسینده و فعال رسانه ای اظهار کرد: مسئولیت ها زیاد شده اما مؤلف و متن از هم جدا شده اند، ببینید در گذشته جملات ادبی بسیار به نویسنده وابسته بودند؛ مثلا مصرع معروف «بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم» تبدیل به یک عبارت پرکاربرد در ادبیات روز مره ما شده اما این جمله همراه با شاعرش «فریدون مشیری» شخصیت پیدا کرد.


یوسفی خاطرنشان کرد: اسم مشیری در ابتدای امر بزرگ تر از متن عبارت بود کم کم این مصرع توانست در موقعیت های مختلف و در طیف های مختلف اجتماعی جا پا پیدا کند و مستقل شود و به عبارت مولف از متن جدا شود اما الان شما کافیست در چند کانال یا گروه تلگرام و توییتر عضو باشید، جملات زیبا و متن های فوق العاده بدون مولف پخش می شوند.


وی در خصوص اینکه این تحلیل چه کمکی به تکامل قلم می کند ، بیان کرد: اولین تاثیرش این است که من نویسنده جرأت می کنم وارد بازی بزرگان شوم یعنی به تخیل دستور بدهم ریسک کند شعر و متن حرفه ای تری بنویسد، این جرات قدم اول نویسندگی است.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه دیگر خبری از شأن استاد و کلاس های آموزشی خسته کننده هم نیست، گفت: شاید این تجریه های رها شده در نهایت و در درازمدت نویسندگان بزرگی را خلق کند که آثار مهمی را بنویسند.


در شهرستان ها، خرده فرهنگ ها ارزش دارند
یوسفی در گناباد عنوان کرد: در شهرستان ها، چون خرده فرهنگ ها ارزش دارند قلم هایی که به ترکیب نگاه های ملی و بومی نزدیک شوند موفق و البته ماندگار ترند و اگر نویسنده ها بتوانند نه در حوزه سوژه یابی بلکه در روش نوشتن و حتی استفاده از واژه ها نگاه بومی را تقویت کنند ماندگار تر خواهند بود.


وی تأکید کرد: شما اگر در لهجه های مختلف در کل کشور هم نگاه کنید متوجه می شوید اولین الگوها دوبله آثار ملی است که با زبان محلی اجرا می شود و فقط کارکرد طنز دارد.


وی با بیان اینکه جامعه ما از این مرحله عبور کرده، تصریح کرد: الان شما سبک نوشتن بومی دارید یعنی قلم های محلی می گویند مردم منطقه ما چطور یک اتفاق را تحلیل می کنند و چطور یک آیین یا مراسم را ارج می نهند و حتی ریشه های خرده فرهنگی ما در تاریخ کل ایران کجاست و در گناباد هم بسیاری از قلم ها در این مسیر قرار گرفته اند و ما در حوزه شعر ، قلم استاد بومی سرا «اسفندیار فیاضی» را داریم که واقعا شاهکار است اما در نثر هنوز قوی نیستیم.


محلی نوشتن نویسندگان می تواند مزیت باشد
یوسفی در خصوص آسیب اصلی در عدم رشد قلم زدن بومی نیز افزود: به نظر من خیلی از دوستانی که اهل نوشتن هستند سعی دارند ملی باشند و هنوز نمی دانند محلی نوشتن آنها می تواند مزیت آنها باشد و سعی می کنند شبیه خودشان نباشند و این خیلی بد است ، دوم آنکه دوستان خبرنگار ما هم از خبر رسمی فاصله نمی گیرند و قالب های همیشگی خبر آنها را محدود می کند و نمی گذارد قلم شان در فضای فکری گناباد نفس بکشد.


وی با اشاره به اینکه البته وضعیت قلم در گناباد خوب است اما شتاب جالبی ندارد، خاطرنشان کرد: الان ما باید حداقل در حوزه ادبیات غیر رسمی در شبکه های اجتماعی چندین کانال را شاهد باشیم که به خلق ادبیات بومی بپردازند اما این را نمی بینیم و خوشحالم بگویم در این شهرستان برخی جوان های خلاق در حال عوض کردن فضای موجود هستند.
ایسنا

نوشتن دیدگاه

با سلام و احترام به تمامی مخاطبین فهیم و البته صبور پایگاه خبری و اطلاع‎رسانی شهرستان گناباد- گناباد20
به استحضار این عزیزان می رساند، علی‌رغم اهتمام تحریریه‎ی این پایگاه خبری نسبت به انتشار تمامی دیدگاهها، درج نظراتی که حاوی توهین، تهمت و اسائه ی ادب به اشخاص حقیقی و حقوقی باشند و یا هدفشان دروغ پردازی‎ها و سیاه‎نمایی های مغرضانه باشد میسر نمی باشد.
درصورتی که پیشنهاد و یا مطلبی دارید که نیاز به پیگیری و ارتباط می باشد تلفن و یا آدرس ایمل خود را درج فرمایید.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ghazaliyateghasemi02
#کتابشناسی گناباد"
قابل توجه نویسندگان محترم گنابادی
با سلام و عرض ادب
به اطلاع می رساند، کتابی با عنوان "کتابشناسی گناباد" با هدف معرفی کتابهای نویسندگان و مترجمان گنابادی در مراحل نهایی آماده سازی قرار دارد .
لطفاً از شما نویسنده محترم گنابادی دعوت می شود، چنانچه در این خصوص اطلاعاتی تاکنون ارسال نکرده اید و یا با شما تماس گرفته نشده است، جهت درج اطلاعات کتابهای شما در کتاب فوق، موارد زیر را به مهندس پدرام تحویل دهید:
دو نسخه از کتابها
 یک قطعه عکس 4*3 رنگی زمینه سفید
 زندگینامه مختصر نویسنده(حداکثر دو خط )
 زندگینامه نویسنده(حداکثر یک صفحه A4)
 شرح مختصر کتاب (حد اکثر سه خط)
 شرح خلاصه کتاب (حداکثر یک صفحه A4)
 شماره تماس نویسنده
—------------------------------------------------------------------------------------------
شماره تلفن تماس و هماهنگی:
09155339481
لطفاً به سایر نویسندگان گنابادی که می شناسید هم اطلاع رسانی بفرمایید.
با تشکر گروه نویسندگان "کتابشناسی گناباد"
محل تبلیغ شما
منتظر تبلیغات شما هستیم
براي درج تبليغات خود با ما(ارتباط با ما)تماس بگيريد
متن و عكس تبليغ خود را به آدرس info@Gonabad20.ir ارسال نمائيد