امروز: چهارشنبه, 24 مرداد 1397 21:17
آخرین مطالب سایت گناباد20
پروژه های شهرستان (پربازدید)

جوابیه دکتر رجایی به نامه سرگشاده برخی از مردم به وی

wpajshrcجمعی از مردم گناباد با امضای نامه ای سرگشاده، عملکرد نماینده مردم گناباد و بجستان درمجلس را مورد نقد قرار داده بودند؛ در همین راستا، دکتر رجایی با انتشار بیانیه ای، توضیحاتی تفصیلی در این خصوص داد.
 
94.2.21
به گزارش ندای گناباد، جمع اندکی از مردم گناباد با امضای نامه ای سرگشاده، عملکرد نماینده مردم گناباد و بجستان درمجلس را مورد نقد قرار داده بودند. در همین راستا، دکتر رجایی با انتشار بیانیه ای، توضیحاتی تفصیلی در این خصوص داد.
بسم الله الرحمن الرحیم
…. اعدلوا هو اقرب للتقوی
این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود
سلام علیکم
نامه ای تحت عنوان ” نامه سرگشاده جمعی از دلسوزان گناباد به نماینده … ” را خواندم. ابتدا از اینکه به برکت انقلاب اسلامی این آزادی در کشور و من جمله گناباد وجود دارد که مردم راحت با مسؤولین طرح موضوع می نمایند خدا را سپاس گفتم، انشاءالله که خدا به همه ما توفیق عنایت فرماید که از این آزادی حسن استفاده نموده و از جاده انصاف خارج نشویم.
از آنجا که پاسخ به نامه آن هم جمعی از دلسوزان شهرستان را بر خود لازم می دانستم با خود فکرمی کردم که جواب کتبی بدهم یا عزیزان را دعوت کرده و در جلسه‎ای به مطالب آنها پاسخ دهم که در همین زمان خبردار شدم که نامه در یکی از سایتها منتشر شده است، هر چه فکر کردم دلیلی موجه برای نامه سرگشاده و نشر آن نیافتم زیرا معمولا نامه سرگشاده در دو حالت نگاشته می شود:
۱ – زمانی که دسترسی به مخاطب غیر ممکن و یا بسیار سخت است در حالیکه که بنده حداقل ماهی یک بار و گاهی ۲ یا ۳ بار به گناباد می آیم و عزیزان می توانند با بنده ملاقات نمایند و مرا از راهنماییهاشان برخوردار سازند مضافا بر اینکه هر روز دردفترارتباط مردمی بنده به روی تمام مراجعه کنندگان باز است .
۲ – در زمانیکه هدف نویسندگان ، تبلیغات و جوسازی باشد که بنده به خود اجازه نمیدهم این نسبت را به عزیزان بدهم.
 
اجازه می خواهم به محتوای نامه بپردازم :
اولا: شعر ابتدای نامه با آنچه در متن آمده سازگاری ندارد. در متن فرموده اید به ” دور از هر گونه قضاوت ” ولی در شعر کاملا قضاوت کرده اید و در نامه القاء میشود که گویا تاکنون کاری انجا م نشده در حالی که نه تنها کار شده بلکه کارهای بزرگ زیر ساختی انجام شده است البته در خود متن هم در جاهای مکرر قضاوت شده است .
ثانیا: در پاراگراف اول فرموده اید ” فقط و فقط هدف بررسی راه یا راههایی جهت رسیدن به شهری آباد و توسعه یافته می باشد ” در حالی که هیچ راهی برای توسعه شهرستان نشان داده نشده است.
ثالثا: فرموده اید در دهه های ۱۰ و ۲۰ شمسی گناباد شهری بزرگ و مرکز بخشهای کاشمر – فردوس و طبس بوده و بعد هم یکی از گزینه های مرکزیت استان بوده است، خوب می دانید که وضعیت گناباد حداقل در دوره نمایندگی بنده این موقعیت را از دست نداده است ، این مساله عوامل زیادی دارد که اگر نگوییم تمام آن ، حداقل بیشتر آن عوامل قبل از انقلاب اسلامی و در دوره ستمشاهی اتفاق افتاده است.
اینکه گناباد از طرف ما به عنوان گزینه مرکز استان معرفی شده بود را قبول دارم بنده هم مدافع آن بودم ولی هیچکس نمی گفت که گناباد به خاطر امکاناتش این شایستگی را دارد چون امکانات گناباد در مقایسه با شهری که در نهایت انتخاب شد بسیار ناچیز بود . استدلال این بود که گناباد از نظر جغرافیایی شرایط بهتر و مناسبتری دارد. ضمن اینکه از آن زمان گناباد پیشرفت بیشتری کرده و در شرایط بهتری نسبت به آن زمان از نظر امکانات قرار دارد ، آن زمان دانشگاه علوم پزشکی ، مجتمع آموزش عالی، ردیف بودجه برای راه آهن فرودگاه در دست ساخت و … نداشتیم ولی اکنون به یاری خداوند اینها راداریم که برخی از اینها دردوره های گذشته و برخی در این دوره انجام شده است و لذا باید از همه نمایندگان گذشته هم تشکر و قدردانی کرد .
رابعا: فرموده اید مردم عنان منطقه را به دست اقتصاددان سپرده اند و او باید کاری کارستان بکند. از اینکه لطف کرده و این انتخاب را درست ارزیابی کرده اید تشکر می کنم . ولی انتظار دارم که توقعات را آنقدر بالا نبرید که غیر قابل حصول باشد . مطالبه از مسؤولین بسیار عالی است ولی خود دانا هستید که اگر سطح توقعات خیلی افزایش پیدا کند هیچوقت رضایتمندی حاصل نمی گردد و هیچ نماینده ای قادر به تامین آنها نیست چرا که نمی تواند معجزه کند.
منظور از کارستان چیست؟ در ظاهر منظور یک تحول اساسی و عمیق در توسعه شهرستان است . ولی هر فرد منطقی و بی طرفی می داند که این مطلب در یک دوره ۴ ساله امکانپذیر نیست ضمن اینکه در همین دوره کوتاه حداقل چهار پرو‍‍‍‍‍‍ژه بزرگ ملی به تصویب رسیده و بعضی عملیاتی شده که بعدا اشاره خواهدشد.
خامسا: از قوی مردان خالق قنات سخن گفته اید ، بنده هم به آنها افتخار می کنم و تقویت این میراثهای گران سنگ را از وظایف خود می دانم .
سادسا: از نشان دادن مدرک دکتری و قرائت آن سخن رانده اید، در حالیکه آنها که حضور داشتند علت آنرا می دانند، علت بداخلاقی عده ای بود که منکر دکتری بنده شده بودند و آنرا بین مردم پخش می کردند و بنده مجبور به این کار شدم.
 
در پایان اجازه دهید اجمالی از فعالیتهای انجام شده در این دوره کوتاه و سخت را خدمتتان تقدیم کنم تا بدانید آنچه اکنون می پنداریداحتمالا غلط است و این قضاوتتان خالی از اشکال نیست.
دراین رابطه ابتدا به عنوان مقدمه چند نکته عرض می شود تا قضاوتها منطقی تر گردد:
۱-کارهایی که نماینده انجام می دهد با همکاری مجموعه مسئو لان شهرستان (اعم از ادارات و شوراها )استان و کشور است و نماینده پیگیر و احیانا هماهنگ کننده است،ضمن اینکه در گرفتن امکانات مخصوصاً از مرکز کشور و استان ممکن است نقش نماینده پررنگتر باشد.
۲- در دوره نمایندگی بنده سه الی چهارماه اولیه وضعیت عادی بود و بعد شرایط به گونه ای شد که نمایندگان با سابقه بیست سال می گفتند در هیچ دوره ای شرایط مانند این دوره سخت نبوده است . بعید می دانم شما به مفهوم تحریم فلج کننده و ممنوعیت گذاشتن ردیف جدید در بودجه توسط آقایان دکتر احمدی نژاد و دکتر روحانی، دانا نباشید.
۳- دوره نمایندگی چهار سال است نماینده ها چندماه از سال اول را به انتخاب کمیسون، هیات رئیسه عضویت در شوراها و…گذرانده و نمایندگان دوره اول علاوه بر این چند ماهی برای آشنایی با ساز و کار مجلس و آشنائی با دولتمردان و نحوه تعامل با آنها می گذرانند. دراواخر سال اول فعالیتهای جدی شروع می شود و در سال سوم دولت عوض میشود و اگر دولت جدید سر کار آید به دلیل نبود احزاب قوی حدود یک سال وقت می برد تا دولت جدید مستقر گشته و با مشکلات مملکت و برخی راه حلها آشنا گردد. و حتی گاهی بسیاری از کار ها و تصمیمات دولت قبل را زیر سئوال برده و قبول نمی کند و باید بسیاری ار طرحها که کلی کار شده تا به نتیحه نزدیک شود دوباره همان مسیر برای دولت جدید طی شود. به عنوان نمونه تلاش زیادی صورت گرفت تا لایحه منطقه ویژه اقتصادی گناباد از دولت به مجلس بیاید و در کمیسیون اقتصادی هم (که خودم عضوش هستم ) به تصویب رسید و در نوبت طرح در صحن علنی بود ولی دولت جدید حدود شش لایحه دولت قبلی را پس گرفت که یکی از آنها همین لایحه منطقه ویژه اقتصادی گناباد و چند شهر دیگر بود. لذا نماینده باید برخی از کارها را از اول شروع کند و دولت جدید را بر صحت کارهای قبلی توجیه و متقاعد نماید.
ملاحظه می فرمایید که برای نماینده ای که اولین دوره نمایندگی اواست و دولت هم تغییر کرده است از چهار سال دوره نمایندگی دو سال و اندی از آن زمینه کار کاملا فراهم است.
البته سال چهارم هم چون سال برگزاری انتخابات است برخی از افراد و جریانات آنقدر حاشیه سازی برای نماینده می کنند که بخشی از وقتش را باید به پاسخگوئی و رسیدگی به این حواشی اختصاص دهد. در اینجا لازم می دانم از همه دلسوزان شهرستان تقاضا کنم که در این سال که یکی از دوسال مفیدتر نمایندگی برای شهرستان است نماینده را با مسائل حاشیه ای سرگرم نکنندو اجازه دهند به کارهای اصلی نمایندگی بپردازد.
در دوره تبلیغات انتخاباتی و ماههای نزدیک به آن فرصت کافی برای کارهای تبلیغاتی وجود دارد . البته نقد منصفانه مخصوصا اگر توام با رهنمود هم باشد قطعا به نفع شهرستان و حتی خود نماینده است. چون ممکن است بخاطر اشتغالات زیاد از بعضی مسائل غفلت نماید لذا نباید زبانها را بست یا قلمهارا محدود کرد.
مختصری از فعالیت‎ها:
اما در پاسخ به مطالب اصلی نامه مختصری از فعالیتها را خدمت مردم شریف تقدیم می کنم. هر نماینده وظیفه دارد در دو سطح ملی و منطقه ای فعالیت نماید و نمی تواند از هیچکدام به بهانه دیگری شانه خالی نماید و اتفاقا فعالیتهای ملی باعث ارتقاء جایگاه نماینده گردیده و به پیشبرد مطالبات او برای شهرستان کمک می کندکه بنده از این امکان به خوبی استفاده کرده ام به عنوان مثال به دنبال همین فعالیتها بو د که رئیس جمهور بنده را به ریاست جمهوری دعوت کرد و از من خواست که تقاضاهایم را برای شهرستان مطرح کنم و بنده هم برای هر دو شهرستان مطرح نموده و دستوراتی گرفتم .
الف) در حوزه ملی:
علاوه بر عضویت در کمیسیون اقتصادی و مشارکت در تدوین و بررسی دهها طرح و لایحه فعالیتهای زیر انجام شده است .
۱- عضویت در شورای عالی سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که سه نفر در صحن علنی مجلس با رای نمایندگان انتخاب می گردند . بنده هم در دوره دوساله اول و هم در دوره دو ساله دوم به همراه آقای مهندس فولادگر نماینده محترم مردم اصفهان وحجت الاسلام والمسلمین دکتر بحرینی نماینده محترم مشهد از طریق آراء نمایندگان به عضویت در این شوری انتخاب شده ایم . شایان ذکر است که ریاست این شوری با رئیس جمهور محترم بوده و تعدادی از وزراء و دادستان کل کشور هم جزء این شوری هستند . علاوه بر نقشی که این شوری در تصمیم گیریهای کلان کشور دارد ارتباط نزدیک با مسؤلان عالیرتبه به پیگیری مسایل منطقه ای هم کمک قابل تو جهی می نماید .
۲ – عضویت در کمیسیون تخصصی سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که وظیفه آن بررسی تخصصی موضوعات قابل طرح در شورای عالی می باشد.
۳- عضو کمیسیون مشترک (ویژه) بررسی لایحه خروج از رکود که منجر به تشویق نامه از طرف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی شد.
لازم به توضیح است این لایحه یکی از لوایح مهم دولت بود که به خاطر اهمیت آن از هر کمیسیون یک یا چند نفر انتخاب گردیدند تا آن را رسیدگی نمایند.
۴- مشارکت در طرح بازنشسته شدن افرادی که ده سال سابقه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی دارند و در سن بازنشستگی هستند.
۵- طراحی و تصویب طرح بازنشسته شدن روستائیان و عشایر در سن بازنشستگی با داشتن حداقل ۹ سال سابقه پرداخت حق بیمه.
لازم به توضیح است این طرح با اکثریت قاطع نمایندگان محترم به تصویب رسیده و برای رفع ایراد شورای محترم نگهبان تلاش می کنیم در این رابطه نشستهایی با نماینده شورای محترم نگهبان در کمیسیون مربوطه و با حضرت آیت‌ا… جنتی داشته ام.
۶- عضو گروه مشاورین اقتصادی رئیس محترم مجلس
لازم به توضیح است که این گروه جلسات هفتگی در دفتر رئیس محترم مجلس و با ریاست ایشان برگزار می کرد و موضوعات مهم اقتصادی که باید از طریق مجلس پیگیری شود را مورد بررسی قرا می داد. (نامگذاری به گروه مشاورین از بنده است نام دیگری هم می شود برآن نهاد)
۷- عضو فراکسیونهای روحانیت، ورزش و جوانان، حمایت از نخبگان، آموزش و پرروش، دانشگاهیان، قرآن و عترت، اصولگرایان و کارگران و نایب رئیس فراکسیون کریمه اهل بیت
۸- عضو گروه دوستی پارلمانی انگلستان، سوئیس و یونان.
لازم به توضیح است که ابتدا به عنوان رئیس این گروه انتخاب شدم ولی به دلیل مشغله زیاد از ریاست آن استعفا دادم تا وقت بیشتری برای وظائف دیگر مخصوصاً مسائل منطقه ای در اختیار داشته باشم.
۹- مشارکت جدی در تهیه طرح اصلاح سیستم بانکی: با توجه به اینکه سیستم بانکی کشور از دو وظیفه خود که عمل کردن به قانون عملیات بانکی بدون ربا و حمایت از بخش تولید است فاصله گرفته و موجب بدبینی مردم به خود و نیز اخلال در فعالیتهای تولیدی شده است.
اصلاح سیستم برای نجات اقتصاد کشور یک ضرورت است. لذا هم دولت و هم مجلس بر این امر اهتمام دارند. در دولت گذشته کارگروهی شکل گرفته بود که حدود سه سال در این زمینه کار کردند و بنده و حاج آقای بحرینی هم برای عضویت دعوت شده بودیم ولی در ماه های آخر دولت متوقف شد. دولت فعلی هم اراده برای انجام این کار دارند هم بانک مرکزی و هم وزارت اقتصاد دارند کار می کنند.
ولی با توجه به تجربه ما مبنی بر اینکه در دولت کار به کندی پیش می رود و امیدی به اینکه لایحه دولت به مجلس نهم برسد نداشتیم تصمیم گرفتیم با یک کار جهادی اقدام به تهیه طرح قانونی در این رابطه نمائیم. بر این اساس حجت السلام والمسلمین دکتر بحرینی، آقای میرمحمدی و در بعضی جلسات آقای دکتر نادران و بنده به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای مصباحی مقدم کمیته ای تشکیل دادیم و بعد از ده ها جلسه بحمداله طرح نهایی به هیأت رئیسه مجلس تحویل شد تا ان شاء ا… در کمیسیون اقتصادی با حضور کارشناسان دولت، بانکها و مرکز پژوهش ها (طبق روال تصویب طرح ها و لوایح در کمیسیون تخصصی) به تصویب برسد و برای طرح در صحن علنی آماده گردد. امیدوارم بتوانیم این کار بزرگ و تأثیرگذار را تا پایان مجلس نهم به تصویب مجلس برسانیم.
۱۰- ایراد چهار سخنرانی در صحن علنی مجلس (دو سخنرانی براساس نوبت و یکی براساس قرعه کشی و یکی هم به دعوت مجلس به دلیل حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و بررسی مشکلات اقتصادی کشور. انشاء الله سخنرانی نوبتی بعدی چهار شنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه خواهد بود.
۱۱- چندین مصاحبه رادیو و تلویزیونی
۱۲- دهها مصاحبه مطبو عاتی
 
ب) فعالیتهای منطقه ای درخصوص شهرستان گناباد(در مورد شهرستان بجستان جداگانه اطلاع رسانی تکمیلی خواهد شد).
یکی از کارهای لازم برای توسعه شهرستان فراهم نمودن زیرساختها می باشد.
تا زیر ساختها آماده نباشد امکان جذب سرمایه بسیار مشکل است لذا باید در اولویت قرار بگیرند خصوصا بعد از اجرایی شدن سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که کارهای تولیدی به بخش خصوصی واگذار شده و دولت سرمایه گذاری مستقیم نمی کند اهمیت این مسئله بیشتر شده است .
بنده به لحاظ رشته تحصیلی ام و شناختی که از اقتصاد ایران داشتم و چالشهایی که پیش بینی می کردم برای کشور عزیزمان پیش آید، اولویت کاریم تکمیل زیر ساختهاو تکمیل طرح های نیمه تمام اعلام کردم و در تبلیغات انتخاباتی هم روی این مسئله تأکید نموده و سعی کردم از شعارهای توخالی و مردم فریب خودداری نمایم. ضمن اینکه طرح های جدید را هم از نظر دور نداشتم.
حتماً شما هم تصدیق خواهید فرمود که اگر هر نماینده ای دنبال طرح هایی باشد که به نام خودش تمام شود و نسبت به طرح های گذشته که مقادیر زیادی وقت و انرژی و پول برای آنها صرف شده بی تفاوت باشد گناه بزرگی را مرتکب خواهد شد. رها کردن طرح های نیمه تمام و یا اهتمام نداشتن نسبت به آنها به اتلاف منابع منجر خواهد شد الان هزاران طرح نیمه کاره در کشور وجود دارد که حدود چهارصد هزار میلیارد تومان برای تکمیل آنها مورد نیاز است که اگر فرض کنیم قیمتها تغییر نکند حداقل ده سال وقت نیاز است که آنها کامل شوند و به همین خاطر در بودجه سالهای ۹۲ ، ۹۳ و ۹۴ روسای محترم جمهوری سابق و فعلی دستورالعملی به وزارتخانه ها و سازمانها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی صادر نموده و گذاشتن ردیف جدید در بودجه را ممنوع نمودند.
اینها مسائلی است که بنده به عنوان یک تحصیل کرده اقتصاد به اهمیت آن واقفم و می دانم که با توجه به محدودیت منابع باید از منابع موجود استفاده بهینه نمود.
ضمن اینکه با این نظر دولت که هر گونه طرح جدیدی نباید شروع شود موافق نیستم. و لذا طرح های جدید را هم پیگیری نموده ام اکنون اجازه دهید به اختصار به شرح برخی از آنها بپردازم:
۱- جذب دهها میلیارد تومان اعتبار برای شهرستان و روستاهای تابعه (فقط در سال ۹۳ علاوه بر بودجه معمول شهرستان ۵/۵ میلیارد تومان جذب گردید)
۲- پیگیری اخذ قیر رایگان و یارانه ای برای راه های روستایی و روکش آسفالت که فقط در سال ۹۳ حدود ۱۸۰۰ تن قیر اخذ شده است.
۳- پیگیری جدی احداث فرودگاه. با توجه به اینکه یکی از نیازهای اولیه توسعه شهرستان زیرساختهای آن است احداث فرودگاه می تواند در جذب سرمایه‌گذار بسیار موثر باشد به عنوان مثال« بنده یک ایرانی مقیم انگلستان را که وضع مالی بسیار خوبی دارد برای سرمایه گذاری در شهرستان تشویق و متمایل کردم ولی وقتی فهمید شهرستان فرودگاه ندارد عذرخواهی کرد و انصراف داد.
در رابطه با فرودگاه کارهای بسیار بزرگی انجام شده که به دلایلی توضیحات آن را به آینده موکول می نمایم.
۴-  راه آهن: یکی از مسائل زیربنایی دیگر که خواسته عموم مردم هست راه آهن می باشد در مورد راه آهن دو مشکل وجود داشت یکی اینکه در مسیر آن اختلاف بود و دیگر اینکه ردیف بودجه نداشت.
از سال اول نمایندگی بنده به صورت جدی پیگیر قضیه شدم و با رابطه خوبی که با نمایندگان محترم خراسان جنوبی داشتم توانستیم به توافق برسیم و لذا در سال ۹۱ که سال اول مجلس بود مسئله مسیر حل شد.
سپس برای تأمین بودجه و شروع کار فعالیتها را ادامه دادیم بنده هم با رئیس جمهور محترم سابق و هم رئیس جمهور محترم فعلی در این باره مفصل صحبت کرده ام با وزیر محترم راه و شهرسازی هم چندین بار ملاقات و مذاکره نموده و حتی نامه داده ام و ایشان دستور تسریع در امر را صادر کرده‌اند.
به دنبال این پیگیری ها در جلسه ای هم که مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و یکی از استانهای دیگر در مجلس با وزیر داشته اند مجدد مسئله مطرح و بر مسیر قبلی تاکید شده است.
علیرغم تمام دستورهای قبلی و صورتجلسه ها، باز هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی زیر بار ایجاد ردیفی برای راه آهن نمی رفت و می گفتند آقای رئیس جمهور دستور داده اند که ردیف جدیدی در بودجه ایجاد نشود.
ولی ما مصمم به پیگیری و رساندن آن به نتیجه بودیم بنده با آقایان دکتر دژپسند (معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی) دکتر صالحی (معاون پارلمانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی) آقای دکتر نوبخت رییس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی چند بار ملاقات نموده و پیگیری نمودم.
همچنین از آقای دکتر داودی که معاون زیرساخت معاونت بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تصمیم گیر در این زمینه بودند وقت گرفتم و به یکی از نمایندگان محترم خراسان جنوبی اطلاع دادم تا به سازمان بیایند و در جلسه شرکت کنند.
ایشان آمدند و باهم جلسه مفیدی با آقای دکتر داودی داشتیم وایشان گفتند هنوز از طرف وزارت راه نامه ای برای آقای دکتر نوبخت نیامده است. پیگیری کردیم که نامه نگاری لازم انجام شود.
ولی متأسفانه بعد از نامه‌نگاری هم تا روز آخر تدوین بودجه در سازمان مدیریت و برنامه صبر کردیم ولی ردیفی گذاشته نشد. در روز آخر (۱۳ آذر) مجبور شدم به سازمان رفته و تا بعد از ظهر و حصول اطمینان از گذاشتن ردیف در آنجا بمانم و با دست ‌اندرکاران مذاکره نمایم. نماینده ای هم از استانداری خراسان جنوبی آمده بود و بحمدا… در آخرین ساعات تلاشها نتیجه داد و ردیف بودجه ای برای راه آهن در نظر گرفته شد.
۵- پیگیری منطقه ویژه اقتصادی: از آنجا که منطقه ویژه اقتصادی می تواند پتانسیل زیادی را ایجاد نموده و زمینه ساز سرمایه گذاری و توسعه شهرستان شود. قضیه را پیگیری نمودم و دولت هم طی لایحه ای تقاضای منطقه ویژه اقتصادی برای گناباد و چند شهرستان دیگر را مطرح کرد. خوشبختانه لایحه به کمیسیون اقتصادی برای بررسی تخصصی ارجاع شد که از آن دفاع کردم و به تصویب کمیسیون رسید ودرنوبت طرح در صحن علنی بود. متأسفانه دولت جدید تقاضای استرداد آن را کرد و لایحه را از مجلس پس گرفت. به دنبال آن در ملاقاتی که با آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم داشتم قضیه را طرح و تقاضای ارسال مجدد آن به مجلس نمودم.
آقای دکتر روحانی هم دستور پیگیری صادر نمودند. به دنبال آن چندین ملاقات با جناب آقای مهندس ترکان، جناب آقای زنجانیان و جناب‌ آقای مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت نموده و قضیه را پیگیری کردم که الحمدلله داریم به نتایج خوبی می رسیم و امید زیادی دارم که در همین مجلس آن را به تصویب برسانیم.
 
6- ثبت جهانی قنات قصبه
بی شک قنات قصبه یکی از افتخارات شهرستان بوده و ثبت جهانی آن هم می تواند کمک مؤثری به جذب گردشگر خارجی بنماید. بر این ساس از ابتدا آن را پیگیری نموده و با ملاقات ها و نامه های متعددبه معاون رئیس جمهور و ریاست میراث فرهنگی و گردشگری در دولت های قبلی و فعلی اکنون موفق شده ایم پرونده آن را به یونسکو بفرستیم.
متأسفانه از طرف سازمان میراث فرهنگی محدودیت های زیادی برای این قضیه وضع شده است به طوری که احداث بنا و راه در محدوده عظیمی از اراضی منطقه ممنوع شده و حتی شهر کاخک و تمام روستاهای اطراف کاخک طبق طرح میراث فرهنگی نباید توسعه یابند و حتی به تدریج مستحدثات برچیده شوند هم چنین بخش زیادی از اراضی قصبه شهر و گناباد با محدودیت های زیادی مواجه می گردند که به عقیده کارشناسان باعث قفل توسعه شهرستان می شود و بنده به عنوان نماینده مردم ضمن اعتقاد به مفید بودن ثبت جهانی تلاش می کنم این محدودیت ها کاهش یابد و اگر از من نقل شده که نمی دانم این ثبت به نفع شهرستان هست یا خیر باتوجه به این محدودیت ها بوده است. امیدوارم هم بتوانیم قنات را به ثبت جهانی برسانیم و هم محدودیت های غیرضروری را حذف کنیم.
خوشبختانه در جلساتی که در روز دوشنبه سی ویکم فروردین امسال (۱۳۹۴) در معیت تعدادی از مسئولین محترم شهرستان با آقایان دکتر سلطانی فر و دکتر طالبیان و دونفر از کار شنا سانشان در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم مشکل کاخک و روستاها حل شد و برای حل مشکلات دیگر هم تدابیری اندیشیده شده است. لازم به توضیح است که هرگونه فعالیت که به قنات آسیب برساند از نظر بنده گناهی بزرگ و غیر قابل قبول می باشد.
 
۷- با پیگیری و شرکت در جلسه کمیسیون طرحها و لوایح دولت به همراه مدیر کل محترم سازمان فنی و حرفه ای خراسان رضوی انتقال سوله اداره غله به اداره فنی و حرفه ای تصویب و با پیگیریهای بعدی مرکز تعمیرات دیزل شرق کشور در آن ساختمان تاسیس و آغاز بکار کرد و بنا است حتی به کشورهای همسایه در جهت آموزش خدمت ارائه نماید.
 
۸- گرفتن ردیف بودجه برای مرکز آموزش عالی در بودجه سال ۹۲ و پیگیری ارتقاء آن به مجتمع آموزش عالی
در سال ۹۱ این مرکز حدود سیصد دانشجو داشت ولی هیچ ردیف بودجه ای نداشت و مسئولین با مشکلات جدی مواجه بودند واعتراضات دا نشجو ئی مبنی بر نداشتن امکانات موجودیت آنرا در معرض خطر قرار داده بود. با توجه به اهمیت این مرکز تلاش زیادی صورت گرفت که مشکل بودجه حل شود و خداوند توفیق داد در سال ۱۳۹۲ ردیف بودجه ای برای مرکز تصویب شد و بحمد الله مشکل مالی مرکز مرتفع گردید و الآن حدود ۲۰۰۰ دانشجو دارد و در یک افق چند ساله به حدود ده هزار دانشجو افزایش خواهد یافت. حضور این تعداد دانشجو می توانند نقش عظیمی در اقتصاد گناباد داشته با شد.اکنون دنبال فراهم کردن شرایط برای تبدیل آن به دانشگاه با همکاری مسئو لین محترم مجتمع هستیم . با توجه به دانشگاهی بودن شهرستان انشاءالله خواهیم توانست تعداد زیادی از تحصیل کرده های شهرستان را در این دانشگاه بکار بگیریم.
 
۹- گرفتن ردیف بودجه برای آبخیزداری سیاه کوه:
ردیف بودجه آبخیزداری سیاه کوه تا سال ۹۱ فقط برای خراسان جنوبی بو د ولی با پیگیریهای انجام شده موفق شدیم در بودجه سال ۹۲ خراسان رضوی را که شامل گناباد و بجستان میشود را به ردیف اضافه کنیم.
 
۱۰- پیگیری تکمیل بیمارستان علامه بهلول
طی سه سال گذشته حدود بیست میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان اخذ شده و امسال طی ملاقاتی با جناب آقای دکتر نوری در سازمان مدیریت و بر نامه ریزی ضمن افزایش بودجه به هشت میلیارد تومان قول دادند که به هر میزان که بیمارستان برای تکمیل نیاز داشته باشد امسال (علاوه بر هشت میلیارد مصوب) در اختیار قرار دهند.ضمن اینکه برای طرح سلامت هم مبالغ خوبی از وزازتخانه گرفته شده است.
 
۱۱- پیگیری احداث کارخانه کاشی و سرامیک هستی
بحمدالله توفیق حاصل شد که چند کارخانه جدید را هم پیگیری نماییم که یکی از آنها احداث کارخانه کاشی و سرامیک هستی است که در سال ۹۲ کار های اجرایی آن شروع شده و کارهای بانکی آن هم پیگیری و انجام شد در جلسه ای که در اردیبهشت سال ۹۳ با جناب آقای دکتر نوروزی رئیس محترم بنیاد برکت داشتیم ایشان ضمن موافقت اصولی با مشارکت در این طرح به بنده فرمودند شما امسال ۳۰ میلیارد تومان در بنیاد اعتبار دارید. از آن اعتبار و با پیگیری های بعدی ۱۵ میلیارد به کاشی و سرامیک هستی اختصاص پیدا کرد و الان پیگیر هستیم که حدود ۹ میلیون یورو تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم تا به زودی LC آن گشایش یابد و به حول و قوه الهی هرچه زودتر این کارخانه افتتاح شود و صدها نفراز جوانان عزیز مشغول به کار شوند.
 
12-  کارخانه نوشابه آلوورا:
این طرح هم از طرح های توسعه کشاورزی بودکه با پیگیری هایی که انجام شد بحمدالله تسهیلات به موقع دریافت گردید و هم اکنون آماده افتتاح است. به دنبال این هستیم که تسهیلاتی برای سرمایه در گردش این واحد تولیدی دریافت کنیم تا کارخود را رسماً آغاز نماید.
شایان ذکر است این کارخانه علاوه بر اینکه ده ها نفر را به طور مستقیم به کار می گیرد زمینه ایجاد ده ها گلخانه آلوورا را نیز ایجاد می کند.
 
13-  کارخانه های رب و آب انار و پودرتخم مرغ:
این دو کارخانه را هم پیگیری کردیم و حتی با سرمایه گذار محترم در تهران با بانک عامل جلسه گذاشتیم و با صندوق توسعه ملی هم صحبت کردیم و با دادن حدود ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات برای این دوکارخانه موافقت شد. ولی متأسفانه سرمایه گذار پس از حل شدن تمام مسائل به دلیل مسائل شخصی و خانوادگی از ادامه طرح انصراف داد.
 
14-  پیگیری کارخانه سیمان سفید:
این طرح از طرح هایی است که ظرفیت ایجاد اشتغال برای صدها وحتی بیشتر از هزار نفر در صورت توسعه را دارد. علیرغم اینکه این طرح در مجلس هفتم کلنگ زنی شده به دلیل عدم پیگیری جدی و بروز مشکل مالی برای شرکت فجر بهمن متوقف شده و شرکت اعلام نموده است که قادر به ادامه کار نیست. از روزهای اول مجلس نهم پیگیری این طرح را در دستور کار قرار دادم و پس از انصراف سرمایه گذار اولیه با چندین نفر صبحت شد تا سرمایه گذاری کنند تا کنون چهار گروه و یا فرد اعلام آمادگی نموده اند ولی پس از چند ماه گفت و گو و بستن قرارداد انصراف داده اند.
با آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کرده ام و ایشان متقاعد شدند که طرح ادامه پیدا کند و شرکت ایمیدرو هم ورود پیدا کند. آقای وزیر به ایمیدرو دستور مشارکت را داده اند و آن شرکت هم قبول کرده است که این کار را انجام دهد. ولی به دلیل اجرایی شدن سیاست های کل اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت های دولتی مجاز نیستند بیش از ۴۹% مشارکت کنند. و باید یک سرمایه گذار از بخش خصوصی به عنوان شریک با ایمیدرو مشارکت نماید. از شما دلسوزان هم تقاضا دارم که اگر فرد یا افرادی را می شناسید که آمادگی مشارکت را دارند به بنده معرفی نمایید.
در ضمن در هفته گذشته (هفته سوم فروردین ماه سال ۱۳۹۴) جلسه ای با وزیر محترم صنعت و معدن داشتیم از ایشان تقاضا کردم که برای حل مشکل کمک بیشتری بکنند. ایشان هم به معاونشان جناب آقای ابوئی دستور داند که یک سرمایه گذار برای این پروژه پیدا نمایند و جلسه ای هم در اردیبهشت در تهران با یک سرمایه گذار داریم.
 
15-  پیگیری کارخانه نورد کاویان:
برای به نتیجه رسیدن این پروژه جلسات متعددی با جناب‌ آقای باقرزاده سرمایه گذار محترم این طرح داشته ایم و حتی در معیت ایشان جلسه ای با جناب آقای دکتر افخمی مدیر عامل محترم بانک صنعت و معدن داشته ایم و ایشان دستور ویژه برای همکاری با ایشان به همکارانشان صادر کرده اند. ولی به نظر می رسد سرمایه گذار محترم از این فرصت ها به خوبی استفاده نمی کند.
 
۱۶- پیگیری راههای منتهی به گناباد و گازرسانی و آب رسانی به روستاها و کمک به تقویت ایستگاه تلویزیونی کاخک و کمک به میدانهای ورزشی روستائی برای احداث رختکن و….
سخن پایانی این که بیایید دست به دست هم دهیم و با هم افزائی برای آبادانی کشور عزیزمان و به ویژه شهرمان کمک کار یکدیگر باشیم. الآن ۱۵ میلیارد اعتبار از سال گذشته در بنیاد برکت داریم و امسال هم سعی خواهیم کرد مبالغ بیشتری بگیریم کمک کنیم با پیدا کردن شریک سرمایه گذار این اعتبارات راجذب نموده موجبات و زمینه کار کارستان مورد نظر شمارا فراهم نمائیم البته به نظر من فرودگاه و راه آهن اگر کارستان نباشند حداقل زمینه ساز کارستان خواهد بود.
 
اکنون ملاحظه می فرمائید که در این مدت کوتاه و شرایط سخت کارهای بزرگی انجام شده و یا در حال انجام است که برخی از آرزوهای مهم مردم را انشاء الله بر آورده خواهد کرد. سخن بسیار است اما از آن می ترسم که باعث خستگی و ملال خوانندگان عزیز شود.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی وما رستگار
و السلام
محمد رجایی
نماینده مردم شریف گناباد و بجستان

متن نامه سرگشاده
 نامه سرگشاده جمعی از شهروندان گنابادی که قبلا به دکتر رجایی نوشته شده بود و در یکی از سایت های محلی منتشر شده است، به شرح ذیل است:
به نام خداوند جان و خِرَد
نامه ی سرگشاده جمعی از دلسوزان گناباد به نماینده ی محترم
ما ز یاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم
تا درخت دوستی، بر کی دهد حالیا رفتیم و تخمی کاشتیم
با درود و سلام خدمت جناب دکتر رجایی ، نماینده ی مردم شهرستان های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی بی شک صحبت از نام پر آوازه ی گناباد و سبقه ی چندین هزار ساله ی تمدن بشری در این منطقه و افتخارات نخبگان این شهر که زنجیروار تاکنون ادامه یافته برای شما که خود را سه سال قبل شایسته ی نمایندگی برای این مردم می دیدید، قلم فرسایی و اتلاف وقت خواهد بود.
در این متن بدور از هرگونه قضاوت، جناح بندی های سیاسی و اطاله ی کلام فقط و فقط هدف بررسی راه یا راههایی جهت رسیدن به شهری آباد و توسعه یافته می باشد، که بی شک نقش شما بعنوان نماینده ی شهرستان در آن می تواند بسیار پر رنگ باشد.
جناب رجایی؛ گناباد به گواهی سایت استانداری خراسان (معرفی استان) در دهه های ۱۰ و ۲۰ شمسی شهری بزرگ و مرکز بخشهای کاشمر- فردوس -طبس بوده و بعد از انقلاب نیز در مسیر توسعه تا بدانجا پیش رفت که یکی از گزینه های مرکزیت استان بود.
ایجاد و پیگیری کارها و پروژه های زیر بنایی توسعه اعم از آب ، گاز ، فرودگاه و تاسیس دانشگاه های متعدد در این شهر آنرا در ردیف شهرهای مهم استان و کشور قرار داده که همه به تقاضا و همکاری و همدلی مردم و پیگیری نمایندگان ادوار گذشته بوده و هم اکنون شهری بوجود آورده که ما در آن ساکنیم.
براستی چه شده است که چند سالیست این قطار توسعه یا از حرکت باز ایستاده و یا آنقدر کند می راند که حرکتی به چشم نمی آید!؟
هر چند کشور در سطح کلان با تحریم ها و مشکلات عدیده ای دست به گریبان بوده ولی فراموش نمی کنیم که اکثر پیشرفت و توسعه ی شهر ها و من جمله گناباد در دوران بد اقتصادی حتی جنگ و پایین بودن قیمت نفت در بازارهای جهانی بود، و گذشته از این مقوله جنابعالی با اخذ دکترای اقتصاد در انگلستان و نمایش و قرائت آن در مسجد مصلای شهر گناباد مردم را امیدوار و دلخوش به اقدامی بهتر از گذشتگان نمودید.
و حق هم همین است، آیا فقط و فقط در هنگامیکه بودجه های کلان به سوی شهر ها روانه است مسولین ما باید از عهده ی کارها برآیند؟! که البته آنهم (بودجه های باد آورده) در دوره ی اول آقای احمدی نژاد وجود داشت و متاسفانه چیزی عاید شهرمان نگشت!!
یا وقتی مردم با ذکاوت و هوشیاری در شرایط بحرانی عنان منطقه را به اقتصاد دان! میدهند، نباید وی کاری کند کارستان! تا مردم هم حلاوت و شیرینی این انتخاب درست را بچشند؟!
جناب نماینده مدتهاست که گناباد بدلایل مختلف (اعم از خشکسالی، بی مهری مسئولین، برخوردهای افراطی جناحی ، سیاسی و.. دچار رکود! و مهاجرت شدید و به تبع آن کاهش منفی رشد جمعیت شده است!!
ما وارث قوی مردانی با هوش و زکاوت بوده ایم که در بیش دو هزارو پانصد سال پیش قناتی را طراحی و اجرا نموده اند که تعجب جهانیان را بر انگیخته و هفتصد سال پیش مسجدی بزرگ (مسجد جامع شهر) را بنا نهاده اند که مایه ی مباهات ما در جهان اسلام است.
جناب دکتر رجایی: در حالیکه مقام معظم رهبری با طرح اقتصاد مقاومتی راه را برای همه روشن نموده اند و با توجه به مدرک جنابعالی انتظار می رود در مدت باقی مانده از دوره ی نمایندگی مجلس با طراحی و پیشنهاد طرحی بزرگ و ملی در منطقه و جلب توجه دولت و مجلس به استعدادها و پتانسیل های کویریان بار دیگر زمینه ساز آبادی، عمران و پیشرفت گناباد شده و دعای خیر مردم زنجدیده ی این دیار را برای خود به ارمغان آورید.
طفیل هستی عشقند آدمی و پری ارادتی بنما تا سعادتی ببری
بکوش خواجه و از عشق بی نصیب مباش که بنده را نخرد کس به عیب بی هنری
 
 
جوابیه دکتر رجایی به نامه سرگشاده برخی از مردم به وی

نوشتن دیدگاه

با سلام و احترام به تمامی مخاطبین فهیم و البته صبور پایگاه خبری و اطلاع‎رسانی شهرستان گناباد- گناباد20
به استحضار این عزیزان می رساند، علی‌رغم اهتمام تحریریه‎ی این پایگاه خبری نسبت به انتشار تمامی دیدگاهها، درج نظراتی که حاوی توهین، تهمت و اسائه ی ادب به اشخاص حقیقی و حقوقی باشند و یا هدفشان دروغ پردازی‎ها و سیاه‎نمایی های مغرضانه باشد میسر نمی باشد.
درصورتی که پیشنهاد و یا مطلبی دارید که نیاز به پیگیری و ارتباط می باشد تلفن و یا آدرس ایمل خود را درج فرمایید.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

0000